Uppgång i detaljhandeln – men trenden pekar fortsatt nedåt
Statistik från SCB i dag visar att detaljhandelns försäljningsvolym ökade med 2,5 procent i juni, säsongrensat och kalenderkorrigerat. Det är en tydlig förbättring jämfört med maj månads kraftiga nedgång på 4,6 procent, men trots en del glädjetjut i medierapporteringen talar mycket för att det rör sig om en tillfällig rekyl.
![]() |
FOTO: Novialyn Pavliga, https://www.flickr.com/photos/virtualsugar/ |
Uppgången drevs framför allt av sällanköpsvaruhandeln, som ökade med 3,9 procent jämfört med i maj och med 5,3 procent jämfört med juni 2024. Dagligvaruhandeln exklusive Systembolaget visade en blygsammare uppgång på 0,7 procent, och noterade till och med ett tapp på 1,1 procent jämfört med för ett år sedan. Totalt steg detaljhandelns försäljningsvolym med 2,0 procent jämfört med juni i fjol (kalenderkorrigerat).
Okej siffror – åtminstone på pappret.
Priser bidrar med tre procentenheter
En djupdykning i siffrorna visar dock att priser fortsatt spelar en viktig roll för tillväxten. I juni ökade omsättningen i löpande priser med 5,1 procent på årsbasis. Det innebär att omkring 3 procentenheter av ökningen kan tillskrivas högre priser – även om jämförelsen påverkas något av att omsättningen inte är kalenderkorrigerad.
Det är visserligen klart lägre än under inflationsåren 2022-2023, men fortfarande en tydlig priseffekt. Historiskt, i mer normala tider, har prisbidraget ofta legat runt 1-2 procentenheter.
Tremånadersperioden visar fortsatt nedgång
Trots uppgången i juni minskade dessutom försäljningsvolymen för andra kvartalet med 0,6 procent jämfört med det första. Nedgången var likartad inom både sällanköpsvaror och dagligvaror. Även om mycket kan tillskrivas den svaga majsiffran är ett enskilt positivt månadsutfall för lite för att tala om ett trendbrott.Svagheten är särskilt tydlig inom dagligvaruhandeln. Volymen minskade både jämfört med föregående kvartal och på årsbasis. Och detta trots att prisökningarna på livsmedel mattats av.
Det faktum att hushållen till och med håller igen på nödvändiga inköp signalerar knappast styrka.
Osäkerheten tynger konsumtionen
Sammanfattningsvis bjöd juni på en välkommen, men delvis väntad, rekyl efter maj månads bottennapp. Ja, det är positivt att den mer konjunkturkänsliga sällanköpshandeln visar uppgång, men den positiva utvecklingen är ändå isolerad och måste tolkas med stor försiktighet. Tremånaderstrenden är fortsatt negativ och framför allt inom dagligvaror finns tecken på att hushållen fortsatt pressas av höga kostnader – och inte minst av osäkerhet.Det senare är något jag tycker många underskattar i sina prognoser. Visst, vi har sett rejäla reallöneökningar det senaste året och boendekostnaderna har sjunkit snabbt i takt med fallande räntor. Men oro och osäkerhet gnager kvar och gör att fler kronor i plånboken inte automatiskt leder till ökad konsumtion.
Därtill, som jag redan varit inne på, drivs delar av försäljningstillväxten fortfarande av prisökningar snarare än volym. För att tala om en verklig vändning krävs en bredare och mer varaktig återgång till volymtillväxt – både över tid och inom fler segment.
För mig förändrar dessa siffror föga, om ens något.
Liksom marknaden räknar jag med en räntesänkning till under året. Jag utesluter inte heller ytterligare en sänkning nästa år – för att ge hushållen den sista, välbehövliga knuffen.
–––––––––––––––––––––––––––––––––
Samarbete med Affärsvärlden – Vill du fördjupa dig ytterligare i räntor, makro och börs? Affärsvärlden är en av de mest seriösa källorna för ekonominyheter i Sverige och kompletterar det jag skriver här på bloggen med dagliga analyser. Just nu har de dessutom ett extra bra erbjudande: halva priset på Premium Digital i tre månader. Tecknar du via den här länken stöttar du samtidigt bloggen.
–––––––––––––––––––––––––––––––––